Autovehiculele provenite din afara UE si care au volanul pe dreapta, nu vor mai putea fi omologate în România, prevede un Ordin al Ministrului Transporturilor.
Articolul din lege precizează că „Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile de curățenie stradală, precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată întrun alt stat membru al UE (…)”.

Registrul Auto Român a omologat în ultimii doi ani peste 25.000 de autovehicule cu volanul pe partea dreaptă. Proiectul de ordin a fost în dezbatere publică până la finalul lunii iulie și a fost semnat acum, urmând să intre în vigoare imediat ce va fi publicat în Monitorul Oficial.

„Proprietarii care deţin astfel de maşini le pot utiliza în continuare, dar acestea nu vor mai putea fi omologate pentru diverse modificări, cum ar fi schimbarea culorii sau a unor parametri prevăzuţi în cartea tehnică”. Asta explica reprezentanţii Registrului Auto Român – RAR.
Potrivit acestora, proiectul normativ este justificat întrucât 2,5% din accidentele auto au loc cu implicarea autovehiculelor cu volan pe dreapta, 100% fiind vina şoferilor, din cauză că infrastructura din România nu este propice conducerii acestui tip de maşini.

„Preşedintele RAR a înaintat o propunere prin care maşinile cu volan pe dreapta să fie omologate ca şi până acum, indiferent de unde ar proveni, dar la prima inspecţie tehnică periodică (ITP) să fie respinse”, au mai arătat reprezentanţii Registrului Auto Român.

Potrivit normelor aflate acum în vigoare, orice maşină înregistrată într-o ţară a Uniunii Europene poate circula peste tot în UE. După Brexit însă, maşinilor înregistrate în Marea Britanie le-ar putea fi interzisă libera circulaţie în ţările Uniunii.
Rămân totuşi cu semnul întrebării maşinile înmatriculate în Malta, Cipru şi Irlanda – ţări UE în care se circulă, de asemenea cu maşini cu volan pe dreapta.
Ordinul va intra în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial.

Cât costă mutarea volanului de pe dreapta pe stânga?
Potrivit reprezentanţilor RAR, această operaţiune ar avea un preţ estimativ cuprins între 1.000 şi 1.500 de euro, însă specialiştii din service-urile auto spun că lucrearea propriu-zisă este complicată, iar aceasta este greu de garantat.
„Elementele de siguranţă, cum este caseta de direcţie, nu pot fi comercializate pe piaţa liberă. În plus, se schimbă cam tot ce e la bord, fire, oglindă etc. – este complicat şi de dat garanţie la o astfel de lucrare”, a declarat pentru MEDIAFAX Dan Barbu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente – ASSAI.
„Au fost aduse multe astfel de maşini, pentru că sunt ieftine, dar reconfigurarea aceasta ar putea costa la fel de mult cât a costat maşina”, conchide liderul ASSAI.

sursa

masina-volan-dreapa